Centrum för tvåspråkighetsforskning

  1. Du är här:
  2. Start
  3. Centrum för tvåspråkighetsforskning
Skylt utanför Högsta domstolen i Sydafrika, på engelska, afrikaans och xhosa.
    Feskur Fiskur (färöiska)

    Plugga språk och litteratur på våra sommarkurser i Norden (Nordkurs) 2018. Sök senast 1/3

    Åk till Danmark, Finland, Färöarna, Grönland, Island eller Norge i sommar och studera nordiska språk och nordisk litteratur, få nya vänner, åk på utflykter i storslagen natur och lär dig mer om våra grannländer.

    Illustration av hjärnan med kugghjul i

    Ledigt jobb: Postdoktor i tvåspråkighet. Sök senast 6/3

    Postdoktorn ska inom ett befintligt externfinansierat projekt bedriva forskning om det deklarativa minnets kompensatoriska roll i tidiga och sena andraspråksinlärares grammatiska processning av svenska. Centrum för tvåspråkighetsforskning, Institutionen för svenska och flerspråkighet vid Stockholms universitet.

    Pedagogiska priset.

    Nominera till Årets lärare 2018 – ett pris för bra undervisning. Nominera senast 15/3

    Har du en bra lärare som borde uppmärksammas för sin engagerande undervisning? Eller har du som anställd en kollega som gör framstående pedagogiska insatser? Du kan nominera fram till 15 mars.

    Person får elektroder på huvudet. Foto: Niclas Abrahamsson

    Jakten på det glömda språket

    Lämnar språket vi hörde som bebisar spår som aldrig försvinner? Vi söker kinesiska språkrester hos adopterade Sonja Levin.

    Flicka håller i små flaggor

    Ingen vits stressa med språkträning

    Barn som börjar tidigt med främmande språk blir inte bättre på språket än de som börjar senare, visar forskning. Niclas Abrahamsson, professor i svenska som andraspråk vid Centrum för tvåspråkighetsforskning, slår hål på myten.

    Bebis med headset. På tröjan står det Blah! Foto: Galina Barskaya/MostPhotos

    Så fungerar inlärning av språk i tidig ålder

    Tidig språkexponering är avgörande för nyanlända barn – men för att lära sig ett andra eller tredje språk i skolan är en tidig start ineffektiv. Det menar Niclas Abrahamsson, professor i svenska som andraspråk vid Stockholms universitet.

    Susan Sayehli. Foto: Pia Nordin

    Nytt projekt: Att lära sig fokusera (2018–2020)

    Att lära sig fokusera: Hur stockholmska och skånska barn producerar och uppfattar kontrastiv intonation. Människor använder sig av prosodi – talets melodi och rytm – för att framhäva den viktigaste delen (fokus) av ett yttrande, och lyssnare förlitar sig på prosodin för att förstå och tolka ett budskap. Prosodisk fokusering tar sig olika uttryck i olika språk eller dialekter, och i det här projektet studerar vi i vilken mån sådana skillnader påverkar hur barn utvecklas mot den vuxnes bemästrande av fokusprosodi.

    Flerspråkighetslaboratoriet
    Texten Mitt universitet på blå botten
    Texten biblioteket på blå bakgrund

    Forskningsreportage om polyglotter

    Polyglotter

    Kenneth Hyltenstam, professor i tvåspråkighet vid Stockholms universitet, forskar om polyglotter. Se filmen!