Centrum för tvåspråkighetsforskning

  1. Du är här:
  2. Start
  3. Centrum för tvåspråkighetsforskning
Håll avstånd 2 meter. Keep ypur distance 6 feet.
    Skolflicka i klassrum gör tummen upp. Foto: LightField, MostPhotos

    Gester hjälper elever att minnas ord

    När man lär sig ett nytt språk måste man lära sig många nya ord. Men hur gör man det på bästa sätt? Generationer av elever har studerat ordlistor med blandad framgång. Det tar tid, är mödosamt och ändå glöms orden som man nyligen kunde rabbla utantill snabbt bort. Ett snabbare och mer varaktigt sätt att lära sig orden är i samband med gester, visar studier.

    Foto: Gabby Baldrocco, MostPhotos

    Goda relationer underlättar språkinlärning

    Det viktigaste för att motivera elever att lära sig ett språk och att upprätthålla motivationen är att skapa olika typer av samhörighet. Lärarna som lyckas att motivera eleverna i klassrumsaktiviteter väljer inte bara meningsfulla och autentiska aktiviteter och arbetsprocesser som eleverna känner igen från sitt liv utanför skolan, utan de är också skickliga på att bygga upp goda relationer till eleverna.

    Tjej på golvet lutad mot soffa m. dator i knät och skriver i block på soffbord. Av: LightField

    Både distans- och campusundervisning vid institutionen hösten 2020

    Undervisning vid Institutionen för svenska och flerspråkighet sker under höstterminen 2020 mestadels online. På campus planerar vi att ha en hel del examination och några undervisningstillfällen.

    i

    Information till studenter och medarbetare om coronaviruset

    Information om universitetets ställningstaganden relaterat till corona uppdateras löpande.

    Institutionens information om distansundervisning:
    Mestadels distansundervisning vid institutionen hösten 2020

    NCB12

    Konferens 2021: The 12th Nordic Conference on Bilingualism (NCB12)

    På grund av den rådande situationen med coronapandemin, skjuter vi upp konferensen The 12th Nordic Conference on Bilingualism (NCB12) till den 16–18 juni 2021. Konferenstema är X-Disciplinarity in Multilingualism Research.