Centrum för tvåspråkighetsforskning

  1. Du är här:
  2. Start
  3. Centrum för tvåspråkighetsforskning
Sommarblomster. Foto: Frugan, MostPhotos

Sommartider

Institutionen (plan D3–6) kommer att hålla sommarstängt (låst) fredag 19 juni – söndag 9 augusti. Vi fortsätter dock att ha låst även övriga tider p.g.a. coronapandemin, utifrån Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Studievägledare, studentexpeditioner och kursadministratörer har särskilda telefontider under sommaren, även efter 9 augusti.

Ladok

Registrering och reservupprop

Välkommen som student hos oss. Inför terminsstarten måste du registrera dig. Det gäller oavsett om det är din första termin som student över huvud taget, eller den första terminen på kurs/program, eller termin två på en kurs som sträcker sig över två terminer.

Tjej på golvet lutad mot soffa m. dator i knät och skriver i block på soffbord. Av: LightField

Både distans- och campusundervisning vid institutionen hösten 2020

Undervisning vid Institutionen för svenska och flerspråkighet sker under höstterminen 2020 mestadels online. På campus planerar vi att ha en hel del examination och några undervisningstillfällen.

i

Information till studenter och medarbetare om coronaviruset

Information om universitetets ställningstaganden relaterat till corona uppdateras löpande.

Institutionens information om distansundervisning:
Mestadels distansundervisning vid institutionen hösten 2020

Astrid Söderbergh Widding

Studenthälsning från rektor Astrid Söderbergh Widding

Jag är oerhört imponerad över hur flexibla ni studenter har varit, hur ni har anpassat er till de helt nya förutsättningarna för era studier, och vilket tålamod ni har haft till exempel när tekniken har strulat.

Foto: Gabby Baldrocco, MostPhotos

Goda relationer underlättar språkinlärning

Det viktigaste för att motivera elever att lära sig ett språk och att upprätthålla motivationen är att skapa olika typer av samhörighet. Lärarna som lyckas att motivera eleverna i klassrumsaktiviteter väljer inte bara meningsfulla och autentiska aktiviteter och arbetsprocesser som eleverna känner igen från sitt liv utanför skolan, utan de är också skickliga på att bygga upp goda relationer till eleverna.

Linus Salö

Linus Salö SU:s representant i tankesmedjan Humtank

Linus Salö, Centrum för tvåspråkighetsforskning, har blivit invald som Stockholms universitets representant i tankesmedjan Humtank, som är en tankesmedja för forskning och utbildning inom humaniora.

Caroline Kerfoot. Foto: Ingmarie Andersson

Caroline Kerfoot har tilldelats STIAS Fellowship för projektet "Towards epistemic justice"

Professor Caroline Kerfoot har tilldelats ett STIAS Fellowship för projektet "Towards epistemic justice: Language, identity, and relations of knowing in postcolonial schools", juli-december, 2020. STIAS = The Stellenbosch Institute for Advanced Study.

Bebis med headset. På tröjan står det Blah! Foto: Galina Barskaya/MostPhotos

Projektet ”Flerspråkighet och ordförråd: En meta-analytisk ansats” får 1,9 miljoner SEK

Projektet ”Flerspråkighet och ordförråd: En meta-analytisk ansats” tilldelas 1,9 miljoner SEK från Byggmästare Olle Engqvists Stiftelse. Syftet med projektet är att öka vår förståelse om det flerspråkiga ordförrådet genom att utföra en omfattande meta-analys av befintlig forskning. Projektledare är professor Emanuel Bylund, Centrum för tvåspråkighetsforskning.

Flagga/Banner Mozambique

VR-projekt "Utbildningsvägar till flerspråkigt medborgarskap: Fallet Mozambique" får 4 milj. kr

Projektet "Utbildningsvägar till flerspråkigt medborgarskap: Fallet Mozambique" tilldelas 4.152.818 SEK från Vetenskapsrådet (VR). Projektet har som syfte att bidra till en förbättring av modersmålsundervisning i afrikanska språk i mozambikanska skolar och i förlängningen tillförsäkra en flerspåkig utveckling. Projektledare är professor Christopher Stroud, Centrum för tvåspråkighetsforskning.

Biennial Report

Verksamhetsplan 2020 och verksamhetsberättelse 2017–2018

Här hittar du verksamhetsplan för hela Institutionen för svenska och flerspråkighet, 2020 och verksamhetsberättelse (Biennal Report) för Centrum för tvåspråkighetsforskning, 2017–2018.

NCB12

Konferens 2021: The 12th Nordic Conference on Bilingualism (NCB12)

På grund av den rådande situationen med coronapandemin, skjuter vi upp konferensen The 12th Nordic Conference on Bilingualism (NCB12) till den 16–18 juni 2021. Konferenstema är X-Disciplinarity in Multilingualism Research.

Conference NBC12
Ledande forskningsområde
Flerspråkighetslaboratoriet
Bloggen
Texten biblioteket på blå bakgrund

Forskningsreportage om polyglotter

Polyglotter

Kenneth Hyltenstam, professor i tvåspråkighet vid Stockholms universitet, forskar om polyglotter. Se filmen!